”JAŚ I MAŁGOSIA” w Operze Nova

DATA ROZPOCZĘCIA23 września 2017

DATA ZAKOŃCZENIA23 września 2017

CZAS 17:00

STRONA WWWhttp://www.opera.bydgoszcz.pl/

LOKALIZACJAMarszałka Focha 5, Bydgoszcz

Czy zamierzasz uczestniczyć w ''JAŚ I MAŁGOSIA'' w Operze Nova ? Nikt jeszcze nie uczestniczy. Tak, zmierzam
Wyznacz trasę Większa mapa

Opis wydarzenia

Engelbert Humperdinck ( 1854-1921)

„JAŚ I MAŁGOSIA” („Hãnsel und Gretel”)baśń operowa w trzech obrazach.

Premiera: 26.04.2008 r.

Czas trwania:2godz.10 min, jedna przerwa.Dyrygują: Jezry Wołosiuk,Andrzej Knap

Wykonywane po polsku.

 Adelheid Wette młodsza siostra kompozytora Engelberta Humperdincka opracowała inscenizację znanej baśni braci Grimm pt. „Jaś i Małgosia” i poprosiła swego brata, asystenta Wagnera, o skomponowanie muzyki. Utwór miał być w zamyśle kompozytora, Engelberta Humperdincka, rodzinną zabawą, a przerodził się w wymagającą niezłych głosów i dużej orkiestry operę, atrakcyjną zarówno dla młodej jak i dojrzałej publiczności. Dzieło Humperdincka posiada dwie wersje: symfoniczną oraz kameralną. Wette zmodyfikowała nieco opowieść o dwójce zabłąkanych w lesie dzieci, które napotykają domek Czarownicy i cudem udaje im się uniknąć pożarcia. W wersji Grimmów Jasia i Małgosię wypędza zła macocha, a u Humperdincka jest ona tylko prostą, czasem zbyt porywczą gospodynią domową, która po pewnym czasie żałuje swojego gniewu i razem z mężem wyrusza na poszukiwanie dzieci. Operowy ojciec Jasia i Małgosi nie jest drwalem, ale trudni się wyrobem mioteł. W obu wersjach tak samo radosne pozostaje natomiast zakończenie, w którym dobro odnosi triumf nad złem.
Chociaż Humperdinck komponował Jasia i Małgosię pod wpływem Ryszarda Wagnera, którego asystentem był w Bayreuth podczas pracy nad Parsifalem, w warstwie muzycznej udało mu się zachować całą lekkość i wdzięk ludowej opowiastki. Z drugiej strony język muzyczny opery jest niezwykle wyrafinowany, dlatego poruszająca wyobraźnię dziecięcą bajkowa historia jak każde dzieło operowe zachwycić może melomana niezależnie od jego wieku.Pierwsze wykonanie  „Hansel und Gretel” poprowadził w Weimarze Richard Strauss.

Realizacja Opery Nova jest niebanalna w warstwie scenograficznej, pełna uroku tajemniczości, z pewnością może kształcić gust muzyczny i plastyczny młodych widzów, szczególnej urody są sceny z udziałem baletu.W zgodzie z baśnią tak samo radosne pozostaje zakończenie, w którym dobro odnosi triumf nad złem.Ponadto dzieci mają okazję podziwiania swych rówieśników, których trzydzieścioro bierze  udział w przedstawieniu : dzieci z pracowni wokalnej Pałacu Młodzieży (jako pierniczki)  oraz Studia Baletowego przy Operze Nova (jako małe elfy).

Nowy polski tekst libretta napisał  dla Opery Nova Roman Kołakowski.

 Małgorzata Szydłowska, autorka scenografii:
Wierzę, że  przedstawienie operowe nie musi konkurować z filmem, ma w sobie olbrzymi potencjał oddziaływania na wyobraźnię. Widzimy obrazy których nigdy nie zobaczy kamera, słyszymy muzykę, której nie odda najlepsze nagranie. To niepowtarzalne przeżycie bo nigdy nie ma takiego samego spektaklu, każdy ma swoją wewnętrzną energię  i rytm.
W przypadku Jasia i Małgosi nie tylko muzyka jest źródłem inspiracji, ale sama historia zawarta w baśni. Kluczem do interpretacji stała się dla mnie wędrówka Jasia i Małgosi przez las, która jest symbolem przemiany wewnętrznej bohaterów. Dzieci nie idą do lasu tylko po to, żeby pokonać czarownicę, ale zmierzyć się z żywiołami: powietrza, wody i ognia, które w tym  świecie symbolizują różne aspekty przemiany duchowej. Trzy żywioły to trzy czarownice, które na przemian kuszą i wabią. Pokonanie strachu jest celem tej wędrówki. A to nie będzie łatwe zadanie dla naszych bohaterów bo scena zamieni się w przestrzeń gry wirtualnej, w której wszystko staje się możliwe i strach ma naprawdę wielkie oczy. Ale ponieważ w baśniach wszystko dobrze się kończy wyjdziemy z tego przedstawienia z lepszym nastawieniem do „okrutnej rzeczywistości“. Myślę, że to dobre przesłanie nie tylko dla dzieci ale i dla rodziców, bo czym byłby strach bez wiary, że jesteśmy go w stanie pokonać. Romantycznie, ale i współcześnie, czyli czarno- biało i kolorowo, zimno i gorąco, przyjemnie i odrażająco. I mam nadzieję te wszystkie zmysły obudzić w inscenizacji „Jasia i Małgosi”.

Realizatorzy
Reżyseria Cezary Domagała
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Scenografia Małgorzata Szydłowska
Choreografia Marek Zajączkowski
Reżyseria świateł Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru dziecięcego Izabela Cywińska
autor plakatu Mieczysław Górowski

Wykonawcy:

Soliści, Balet Opery Nova ,Chór Pracowni Wokalnej Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy,Dzieci ze Studia Baletowego przy Operze Nova

Dodatowe informacje

Odwiedzono 118 razy , 1Odwiedzane dzisiaj
Wydarzenie Kategorie: Tagi wydarzenia ,

Powiązane